Ayhan Işık, Türk sinemasının en önemli sanatçılarından biri olarak bilinirken, izleyicilerin kalbinde de özel bir yere sahiptir.
Gerek seyirciye, gerekse set arkadaşlarına karşı duyulan saygı ile tanınan Işık, Türk sinemasının gelişiminde önemli bir rol oynamıştır.
Geleneğin büyük bir parçası olan birçok unutulmaz eserdeki katkısı ile hafızalara kazınmış bir isimdir.
“AYHAN IŞIK GİBİ YAKIŞIKLI…”
Bir dönem, beyazperdenin en yakışıklı aktörü olarak gösterilen Ayhan Işık, aynı zamanda toplumun genelindeki yakışıklılık tanımının bir parçası haline gelmiştir.
Genç yaşta vefat eden usta sanatçının ani kaybı, Türkiye genelinde derin bir yas yaratmıştır.
TÜRK SİNEMASININ “TAÇSIZ KRAL” I
Ayhan Işık, “Sezercik”, “Ayşecik”, “Cingöz Recai”, “Acı Hayat”, “Küçük Hanım” ve “Kanun Namına” gibi birçok Yeşilçam filminde başrol oynamıştır. Işık’ın vefatının üzerinden 46 yıl geçti.
HAYATI
Asıl adı Ayhan Işıyan olan sanatçı, 5 Mayıs 1929’da İzmir’de Selanik göçmeni bir ailenin çocuğu olarak dünyaya gelmiştir.
Lisede Mahir İz, Salah Birsel ve Rıfat Ilgaz ile eğitim aldıktan sonra, senarist Safa Önal, karikatürist Ferruh Doğan ve ressam Semih Balcıoğlu ile arkadaşlık kurmuştur.
Bir dönem İstanbul Darphanesi’nde ressam olarak çalıştıktan sonra, İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümü’nde Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun öğrencisi olmuştur.
ARKADAŞLARI CLARK GABLE’A BENZETİYORDU
Sanatçı, akademideyken Yıldız mecmuasına ressam olarak girdi ve 1951 yılında düzenlenen “Artist” yarışmasında birincilik elde etti. Bu yarışmadaki başarısı, kariyerinde önemli bir dönüm noktası olmuştur.
Arkadaşları tarafından Hollywood yıldızı Clark Gable’a benzetilen Işık, soyadını “Işık” olarak değiştirdi. 1951 yapımı “Yavuz Sultan Selim ve Yeniçeri Hasan” filminde ilk kez beyazperde ile buluştu.
1959’DA ABD’YE GİTTİ
Ömer Lütfi Akad ile işbirliği yapan Işık, Akad’ın Türk sinemasındaki geçiş dönemi eserlerinin ilki olarak kabul edilen “Kanun Namına” filminde büyük beğeni topladı.
1953 yılında akademiden mezun olan sanatçı, hemen ardından Akad’ın “Katil” ve “Öldüren Şehir” filmlerinde rol aldı. 1955’te “Kardeş Kurşunu”, 1970’te “İngiliz Kemal Lawrence’e Karşı” gibi filmlerde de yer aldı.
BİR AVUÇ TOPRAK FİLMİ
Ayhan Işık, 1957 yılında Osman Seden’in “Bir Avuç Toprak” filminde performans sergiledi. 1959’da Hollywood yapımlarında da yer almak amacıyla ABD’ye gitti ve çeşitli projelerde küçük roller üstlendi.
Türkiye’ye döndükten sonra erkek oyuncuların hakları ve disiplini konusunda güçlü bir duruş sergileyen Işık, bu özellikleri ile birçok yapımcıya örnek olmuştur.
OTOBÜS YOLCULARI FİLM