Hürmüz Boğazı’ndaki Güvenlik Endişeleri Artıyor

featured
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Hürmüz Boğazı, Basra Körfezi’nin girişinde bulunan ve Orta Doğu’daki petrol ve sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) üretim sürecini Umman Denizi ve Hint Okyanusu’na bağlayan dar bir su yoludur.

Dünyada deniz yoluyla taşınan ham petrolün yaklaşık üçte birini geçiren bu stratejik nokta, özellikle Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri gibi ülkelerin ham petrol ve kondensat sevkiyatında belirleyici bir rol oynamaktadır.

KRİTİK SEVKİYAT NOKTASI

Günlük olarak Hürmüz Boğazı’ndan yaklaşık 20 milyon varil petrol ve petrol ürünü sefer edilirken, bu sevkiyatların bir kısmı Asya ülkeleri olan Çin, Hindistan, Japonya ve Güney Kore’ye yönlendirilmektedir. Ayrıca, global LNG ticaretinin yüzde 20’lik kısmı da bu boğazdan geçmektedir.

Henüz doğrudan bir saldırı veya kapatma durumu yaşanmamış olsa da, tanker operatörlerinin Hürmüz Boğazı geçişlerinde daha temkinli davranması nedeniyle deniz yollarındaki gemi sayısı azalmaktadır.

Bu güvenlik endişeleri, yakıt taşımacılığının maliyetini ve riskini de artırmaktadır.

TÜRKİYE’DEN ÖNLEM

AK Parti milletvekilleriyle bir araya gelen Hazine ve Maliye Bakanı Şimşek, “Dünya petrolünün yüzde 25’i Hürmüz Boğazı’ndan geçiyor. Şu anda küresel petrol fiyatları bizim kabul edebileceğimiz seviyelerde. Eğer bir sorun çıkarsa, gerekli tüm önlemleri alırız.” ifadesini kullandı.

Hürmüz Boğazı’nın kapanmasının Türkiye ve dünya genelinde ciddi ekonomik tehditler oluşturduğuna dikkat çeken Şimşek, “Petrol akışında yaşanacak bir sorun fiyatları artırır ve bu durum Türkiye’de enflasyon ve döviz kuru üzerinde baskı yaratabilir; fakat ekonomimizin etkilenmemesi için gereken tedbirleri alırız.” dedi.

KAPATMA RİSKİ DÜŞÜK

İsrail’in İran’a yönelik saldırısından bir gün önce, 12 Haziran’da Hürmüz Boğazı’ndan geçen 58 tanker ile saldırı günü olan 13 Haziran’da 69 tanker bulunmaktaydı. Ancak 15 Haziran’da bu rakam 53’e düştü.

Tanker sayısındaki bu düşüşün, taşımacılık şirketlerinin temkinli davranmasıyla ilişkili olduğu düşünülüyor. Belirtilen tarihlerde Boğaz’daki kargo gemi sayısında herhangi bir önemli değişiklik gözlemlenmedi.

Veri analitik şirketi Kpler’in yaptığı analize göre, Hürmüz Boğazı’nın İran tarafından kapatılma riski düşük görülmektedir. İran’ın, körfez komşuları ve petrolünün büyük kısmını Hürmüz Boğazı üzerinden ithal eden Çin’e olan ekonomik bağımlılığı nedeniyle bu stratejik noktanın kapatılması olası bir durum değildir.

0
mutlu
Mutlu
0
_zg_n
Üzgün
0
sinirli
Sinirli
0
_a_rm_
Şaşırmış
Hürmüz Boğazı’ndaki Güvenlik Endişeleri Artıyor

Tamamen Ücretsiz Olarak Bültenimize Abone Olabilirsin

Yeni haberlerden haberdar olmak için fırsatı kaçırma ve ücretsiz e-posta aboneliğini hemen başlat.

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

BİGASTE ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!