Son yıllarda, çeşitli ülkeler dünya genelinde başkentlerini taşıma kararları almaya başladı. Bu nedenle, başkent taşıma eylemi giderek daha yaygın bir hale geliyor.
Bu durum, daha önce siyasi ve idari ihtiyaçlarla sınırlı kalırken, günümüzde nüfus artışı, çevresel sorunlar ve ekonomik gereksinimler gibi karmaşık nedenlere dayanıyor.
İRAN BAŞKENTİNİ TAŞIMAK İSTİYOR
Son günlerde İran da bu değişim sürecine katıldığını duyurdu. Hükümet Sözcüsü Fatma Muhacerani, Tahran’ın artan nüfusu ve altyapı sorunlarından dolayı, yeni bir başkent inşa edileceğini belirtti. Bu yeni şehrin Mekran bölgesine inşa edilmesi planlanıyor.
İran’ın bu kararı, diğer ülkelerin benzer gerekçeleriyle paralellik gösteriyor. Mısır, Endonezya ve Güney Kore de başkentlerini taşıma kararı alarak nüfus baskısını azaltma, doğal afetlere karşı koruma ve ekonomik faaliyetlerin daha dengeli bir şekilde dağıtılması gibi hedeflere odaklandılar.
GEÇMİŞTE DE ÖRNEKLER VAR
Diğer yandan, Brezilya, Pakistan, Kazakistan, Myanmar ve Malavi gibi ülkeler de tarihi süreçlerde farklı gerekçelerle yeni başkentler inşa etme yoluna gittiler.
MISIR’IN YENİ ‘İDARİ BAŞKENTİ’
Mısır’ın mevcut başkenti Kahire, dünya üzerindeki en kalabalık metropollerden biri olma özelliği taşıyor. 2050 yılına gelindiğinde, bu dev şehirde nüfusun 40 milyonu bulması bekleniyor.
Böylesine yoğun bir yerleşim alanında, trafik sıkışıklığı ve nüfus artışı önemli sorunlar haline gelmiş durumda. Mısır hükümeti, bu problemlere çözüm sağlamak amacıyla 2015 yılında yeni bir başkent inşa etmeye karar verdi.
YENİ MALİ MERKEZ OLUŞTURULACAK
“Yeni İdari Başkent” adı verilen bu şehir, hükümet binaları, büyükelçilikler ve finansal kurumlar için tasarlanıyor. Bu hamle, Kahire’nin yükünü hafifletmeyi hedeflemenin yanı sıra, ülkenin ekonomik yapısını yeniden şekillendirmeye yönelik bir adım olarak öne çıkıyor.
ENDONEZYA’NIN YENİ BAŞKENTİ: NUSANTARA
Dünya genelindeki en kalabalık ülkelerden biri olan Endonezya’da, Jakarta 30 milyondan fazla insanı barındırıyor. Ancak, şehir, doğal felaketlerle mücadele etmek zorunda kalıyor; özellikle sel baskınları ve iklim değişikliği nedeniyle gelecekte tehlikelerle karşı karşıya kalması mümkün.
Bu yüzden Endonezya hükümeti, başkentini Borneo Adası’ndaki Nusantara şehrine taşımaya karar verdi. 2019 yılında başlayan planlama süreci pandeminin etkisiyle geciksede, projenin yakın zamanda tamamlanması bekleniyor.
SEUL’ÜN YÜKÜ
Güney Kore de başkentini taşıma girişimi gerçekleştiren ülkeler arasında yer alıyor. 2003 yılında başlayan süreç, 2007’de uygulamaya geçildi. Devlet kurumları büyük ölçüde Sejong’a taşınırken, Cumhurbaşkanlığı ve Ulusal Meclis hala Seul’da kalmaya devam ediyor.
Bu durum, Seul’un aşırı nüfus artışının yanı sıra kuzeydeki Kore sınırına olan yakınlığından kaynaklanıyor. Güney Kore hükümeti, böyle bir taşıma ile ülke genelinde ekonomik ve altyapı dengesini sağlamayı amaçlıyor.
MONTSERRAT VE EKV