ABD Ticaret Temsilciliği’nden (USTR) yapılan açıklamada, Amerikan gemi inşaat sektörünün yeniden güçlendirilmesi ve Çin’in denizcilik, lojistik ve gemi inşaat alanlarındaki hakimiyetinin önlenmesine yönelik adımlar atıldığı belirtildi. Bu süreçte, Çin’in gerçekleştirdiği ikna edici olmayan eylem, politika ve uygulamalarının eleştirildiği vurgulandı.
ÇİN MERKEZLİ GEMİ İŞLETMELERİNE ABD’DEN KADEMELİ ÜCRET UYGULAMASI
Açıklamaya göre, bu uygulama, yaklaşık bir yıl süren bir araştırmanın ardından hayata geçirilmektedir ve bu kapsamda kamuoyu görüşlerine de başvurulmuştur.
Yeni önlemlerin iki aşamada uygulamaya konulacağı ifade edilirken, ilk 180 gün boyunca herhangi bir ücret alınmayacağı duyuruldu. Bu sürenin sonunda, Çin merkezli gemi sahipleri ve işletmecilerine ABD seferi başına net tonaj üzerinden ücretler belirlenmesi planlanmaktadır. Ayrıca, Çin yapımı gemi işletmecilerinden de net tonaj veya konteyner odaklı ücretler alınacağı, bunların zamanla kademeli olarak artırılacağı ifade edildi.
Açıklamada, ikinci aşamanın 3 yıl içinde gerçekleşeceği ve bu aşamada, ABD yapımı sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) taşımacılığının teşvik edilmesi amacıyla, LNG’nin yabancı gemilerle taşınmasına yönelik sınırlı kısıtlamaların getirileceği aktarıldı. Bu kısıtlamaların da 22 yıl boyunca kademeli olarak artırılacağı bilgisi verildi.
“TRUMP YÖNETİMİNİN ATACAĞI ADIMLAR ÇİN’İN HAKİMİYETİNİ TERSİNE ÇEVİRMEYE BAŞLAYACAK”
Ayrıca, liman ekipmanlarına uygulanacak yeni gümrük tarifeleri üzerine de değerlendirmelerde bulunuluyor ve bu konuda kamuoyundan görüş talep edildiği bildirildi.
ABD Ticaret Temsilcisi Jamieson Greer, gemi ve deniz taşımacılığının Amerika’nın ekonomik güvenliği ve ticaretin serbest akışı için kritik öneme sahip olduğunu belirterek, “Trump yönetiminin atacağı adımlar, Çin’in hakimiyetini tersine çevirmeye başlayacak, ABD tedarik zincirlerine yönelik tehditleri ele alacak ve ABD yapımı gemilere yönelik talep oluşturacaktır.” şeklinde konuştu.