Portsmouth Üniversitesi’nden fizikçi Dr. Melvin Vopson, kütleçekimini farklı bir perspektiften ele alan ilginç bir çalışma yayımladı.
AIP Advances dergisinde yer alan makalede Vopson, kütleçekimini yalnızca bir kuvvet olarak tanımlamanın ötesine geçerek, evrenin kendini daha düzenli hale getirme çabası olarak yeniden yorumluyor. Bu bakış açısı, evrenin bir bilgisayar simülasyonu olabileceği düşüncelerini yeniden gündeme getirdi.
“EVREN BİR BİLGİSAYAR ALGORİTMASI GİBİ ÇALIŞIYOR”
Vopson, evrenin bir bilgisayar algoritması gibi çalıştığını belirterek veri sıkıştırması ve hesaplama verimliliği sağladığını ifade ediyor:
“Bu çalışma, evrenin bilgi sıkıştırma ve hesaplama optimizasyonu yaptığına dair başka bir örnek. Bu, evrenin simülasyon ya da hesaplamaya dayalı bir yapı olabileceği olasılığını destekliyor.”
Bu görüş, felsefeci Nick Bostrom’un 2000’li yıllarda ortaya koyduğu, “The Matrix” filmine benzer şekilde, gerçekliğimizin gelişmiş bir uygarlık tarafından yaratılmış bir bilgisayar simülasyonu olabileceğini öne süren hipotezle benzerlik taşımaktadır.
Vopson, çalışmasında daha önce tanıttığı “bilgi dinamiklerinin ikinci yasası” kavramı üzerine de yorum yapıyor. Bu yasaya göre, herhangi bir sistemin entropisi ya sabit kalır ya da zamanla artar. Vopson, evrende kütleçekiminin maddeyi bir araya getirerek entropiyi azaltmaya çalıştığını, bunun da tıpkı bir bilgisayarın veriyi düzenleyip sıkıştırmasına benzediğini savunuyor.
“EVRENİN DÜZENLİ KALMA ÇABASI”
Vopson, “Kütleçekimini sadece bir çekim kuvveti olarak görmek yerine, evrenin düzenli kalma çabası olarak değerlendirmek yeni bir anlayış sunuyor” diyor. Ayrıca, evrende bilgi depolayan, kuantum mekaniğindeki en küçük uzay alanlarını temsil eden “elementer hücreler”in madde koordinatlarını belirlediğini belirtiyor. Bu yapı, dijital oyunlar veya sanal gerçeklik uygulamalarındaki pikseller gibi işlev görüyor.
Her bir hücrenin birden fazla parçacık barındırabilmesi, sistemin bilgi içeriğini minimize etme çabasının bir yansıması olarak değerlendiriliyor. Vopson, “Uzayda pek çok nesnenin konumunu izlemek yerine, yalnızca tek bir nesneyle ilgilenmek hesaplama açısından çok daha verimli. Bu nedenle kütleçekimi, bilgi sıkıştırmaya hizmet eden başka bir hesaplama mekanizması gibi görünüyor” açıklamasını yapıyor.
Simülasyon teorisinin savunucularından biri olan Vopson, geçmişte yayımladığı bir çalışmada COVID-19 virüsünün genomlarında zamanla azalan entropi bulguları olduğunu iddia etmişti. Ayrıca, bilgiyi evrendeki “beşinci madde formu” olarak tanımladığı başka bir tartışmalı araştırmasıyla da dikkat çekmişti.
Ancak bu tür iddiaların bilim topluluğundaki kabulü netlik kazanmamıştır.